آندومتریوز1

آندومتریوز و تاثیر آن در باروری

آندومتریوز

بارداری

گرچه ثابت نشده است که حاملگی آندومتریوز را درمان می کند اما معمولا اندومتریوز در دوران بارداری رفع می شود. محیط هورمونی تولید شده توسط بارداری ممکن است این بیماری را مهار کند. با این حال، اندومتریوز اغلب بعد از حاملگی عود می کند. یک زن باید قبل از انتخاب حاملگی به عنوان درمان برای آندومتریوز، اهداف فوری و بلند مدت خود را دقیقا در نظر بگیرد.

درمان ناباروری ارزیابی کل ناباروری قبل از بررسی درمان اندومتریوز باید انجام شود. برای زنان نابارور مبتلا به اندومتریوز ضعیف نیاز به تصمیم گیری است که آیا قبل از شروع درمان نیاز به لاپاراسکوپی است تا باروری افزایش یابد یا خیر. واضح است که عوامل مانند سن زن، طول مدت نازایی و درد لگن باید در نظر گرفته شود. ممکن است سایر عوامل ناباروری هم وجود داشته باشد و تاثیر موفقیت و نتیجه درمان را تحت تاثیر قرار دهد. اگر درد نیز وجود داشت، عمل لاپارسکوپی و جراحی احتیاط شود. علاوه بر این، لاپاروسکوپی و لاپاروتومی ممکن است توصیه شود زمانی که اندومتریوز متوسط یا شدید مشکوک است و دیگر علت ناباروری پیدا نشده است.

جراحی برای ناباروری درمان لاپاروسکوپی با درجات ضعیف و متوسط با بهبودی کوچک اما قابل توجه در میزان بارداری همراه است. در بزرگترین مطالعه تا به امروز، 29٪ از زنان مبتلا به اندومتریوز با لاپاراسکوپی طی 9 ماه درمان شدند و تنها 17٪ از زنان درمان نشدند. این مطالعه نشان می دهد پس از درمان اندومتریوز با لاپاراسکوپی ، باروری افزایش یافته است. درمان اندومتریوز متوسط و شدید با لاپاراسکوپی و / یا لاپاروتومی، میزان بارداری را برای زنان که هیچ علت دیگری برای ناباروری ندارند، افزایش می دهد. شواهدی وجود ندارد که نتیجه هر یک از روش های خاصی که برای درمان اندومتریوز استفاده می شود، از قبیل الکترو جراحی، لیزر، دفع ادرار یا تخلیه بر دیگری برتری دارد.

درمان دارویی برای ناباروری در حالی که درمان پزشکی برای کاهش درد ناشی از آندومتریوز مؤثر است، هیچ مدرکی وجود ندارد که درمان پزشکی اندومتریوز با قرصهای ضدافسردگی، پروژستینها، آنالوگهای GnRH یا دانازول باعث افزایش باروری شود. علاوه بر این، جراحی همراه با درمان پزشکی نشان داده است که باروری را افزایش می دهد. در عوض، درمان پزشکی قبل یا بعد از جراحی می تواند باروری را تاخیر دهد. با این وجود، این درمان ها در کاهش درد لگن و مقاربت دردناک همراه با آندومتریوز موثر است. بنابراین سرکوب هورمونی پس از اتمام درمان و بهبود باروری ممکن است باعث افزایش فعالیت جنسی در زنان نابارور مبتلا به اندومتریوز و درد لگن شود.

مدیریت انتظار

رویکرد “مراقب مراقب”، همچنین به نام “مدیریت انتظار”، ممکن است گزینه ای برای زنان جوانتر بعد از جراحی برای آندومتریوز باشد. تا 40٪ از زنان ممکن است طی 8 تا 9 ماه اول پس از عمل لاپاروسکوپی اندومتریوز کم و یا خفیف را تصور کنند. اگر بارداری در طول زمان معقول رخ ندهد درمان های تقویت باروری ممکن است به عنوان یک جایگزین برای مدیریت انتظار صورت پذیرد. سن زن عامل مهمی در تصمیم گیری در مورد درمان خاص است. زنان بالای 35 سال دارای پتانسیل باروری پایین و احتمال شكست بیشتر هستند. میزان ناباروری به دلیل آندومتریوز در صورت افزایش سن بیشتر می شود. بنابراین، دو عامل آندونتریوز و سن هر دوباهم اثر افزایشی بر میزان ناباروری دارند. مدیریت انتظار برای زنان با ناباروری همراه با اندومتریوز شدید مناسب نیست.

درمان بیماریهای مزمن تحریک تخمدان کنترل شده و تلقیح داخل رحمی مطالعات متعدد نشان داده است که باروری در زنان مبتلا به اندومتریوز خفیف با تحریک تخمدان کنترل شده (COS) به همراه تلقیح داخل رحمی (IUI) افزایش می یابد. این درمان همچنین تخمک گذاری زیاد با IUI نامیده می شود. بدون درمان میزان باروری خودبخودی، زنان دارای ناباروری کم و یا اندومتریوز ضعیف، 2 تا 4.5 درصد در هر ماه می باشد. میزان بارداری ماهانه برای زنان مبتلا به آندومتریوزدر روش IUI تقریبا 5٪ و برای روش تحریک کنترل شده تخمدان با داروهایی مثل کلومیفن سیترات، گنادوتروپین تقریبا 4 تا 7 درصد است، و در روش همزمان تحریک تخمدان و IUI میزان حاملگی ماهانه را تا حدود 9٪ تا 10٪، حداقل برای 4 دوره اول درمان تخمین می زنند. هورمون یائسگی (hMG) یا FSH به همراه IUI موفقیت را تا 9 تا 15 درصد در هر ماه بهبود می بخشد. COS با کلومیفن به علاوه IUI  5 تا 15٪ احتمال  دوقلویی را به همراه دارد. هنگامی که در روش IUI از هورمون HMG استفاده می شود و احتمال حاملگی چند قلویی و تحریک بیش از حد تخمدان افزایش می یابد.

روش های کمک باروری (ART)

به طور کلی، در زوج هایی که با اندومتریوز تشخیص داده می شوند، میزان موفقیت با روش های کمک باروری (ART) مانند لقاح آزمایشگاهی و انتقال جنین (IVF-ET)  است شبیه به زوج های دیگر با علل دیگر ناباروری است. میزان موفقیت برای روش های ART تا حد زیادی بستگی به سن زن دارد. به طور ملی، میزان تولد زنده IVF-ET برای زنان زیر 35 سال 42 درصد و برای زنان 35 تا 37 سال 32 درصد و برای سنین  از 38 تا 40 سال 22 درصد و حدود 12 درصد بین 41 تا 42 سال (داده های سال 2010) است. IVF-ET  موثرترین درمان برای آندومتریوز متوسط یا شدید است، به خصوص اگر جراحی نتواند باروری را بازگرداند. بعضی از پزشکان با توجه به نتایج برخی از مطالعات برای زنان مبتلا به آندومتریوز شدید قبل از شروع I VF  درمان طولانی مدت با آنالوگ های GnRH توصیه می کنند.

نتیجه

آندومتریوز میلیون ها زن در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. آندومتریوز نیازمند توجه ویژه ای است، به ویژه هنگامی که باروری ضعیف است و یا درد شیوه زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. آندومتریوز ممکن است یک مشکل مادام العمر باشد، زیرا درد بعد از درمان به طور مکرر تجدید می شود و ممکن است اندومتریوم نیز تجویز شود. بنابراین این پتانسیل را دارد که کیفیت زندگی را مختل کند و موجب ناراحتی عاطفی شود. سن مادر، طول مدت نازایی، درد لگن و مرحله اندومتریوز در هنگام فرمول بندی طرح ناباروری مورد توجه قرار می گیرند.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/drmousavif/domains/drmousavifar.com/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!